יום ראשון, 6 באוקטובר 2013

יתרונות וחסרונות של קרינה רדיואקטיבית


קרינה רדיואקטיבית נמצאת מסביבנו כל הזמן, בין אם באמצעות מקורות טבעיים או מעשי ידי אדם. לצד כל ההשלכות, הנזקים וההשפעות של קרינה רדיואקטיבית ברמות גבוהות על גוף האדם, אין ספק כי מדובר על תהליך המגלם בתוכו גם יתרונות. הדרך הנכונה להתייחס אל קרינה רדיואקטיבית היא תוך פיקוח ובקרה. בצורה כזו ניתן לתעל את היתרונות לטובת האנושות, תוך כדי מניעת החסרונות או לכל הפחות צמצום מקסימאלי של הנזקים הפוטנציאליים.
רדיואקיביות


קרינה רדיואקטיבית פולטת חלקיקים בלתי נראים לעין המזוינת. חלקיקים אלו נמצאים בקרבת המכשיר שפולט את הקרינה, והם נחשבים לקרינה מייננת: קרינה באנרגיה גבוהה המהווה סיכון עבור בעלי חיים. יחד עם זאת, כיום ידוע עד כמה קרינה רדיואקטיבית יכולה להיות מסוכנת עבור רקמות חיות.

שימושים רפואיים ושיפור ענפי תעשייה


רוב היתרונות של קרינה רדיואקטיבית באים לידי ביטוי בשימושים רפואיים:

-          צילומי רנטגן
-          אבחון ואיתור מחלות
-          ביקורת ופיקוח על תהליכי ריפוי

לצד אלו, ניתן למצוא גם יתרונות של קרינה רדיואקטיבית בענפי תעשייה מסורתיים או מודרניים:


-          ביקורת על ייצור במפעלים תעשייתיים
-          שימוש בחומרים רדיואקטיביים לצורך האצת תהליכים
-          גידול לצרכי מסחר של פירות וירקות
-          הגדלת היצע של מוצרים הגדלים בעזרת קרינה רדיואקטיבית
-          ניצון נכון של קרינה רדיואקטיבית מקרני השמש לצורך חיסכון בחשמל

דוגמאות אלו מוכיחות כי המדע מפנה משאבים רבים לשימוש נכון במקורות קרינה רדיואקטיבית. המדע מכיר בתכונות החיוביות, וביכולת של קרינה רדיואקטיבית להשפיע על מגוון של חומרים ותופעות פיזיות, ולכן מנסה לנצל זאת בצורה היעילה ביותר.

העתיד של קרינה רדיואקטיבית כבר כאן

על אף כל האמור לעיל, שימושים בקרינה מייננת בצורה לא נכונה או ברמות גבוהות יתר על המידה יכולים להביא לנזקים חמורים. החסרונות של קרינה רדיואקטיבית הם פגיעה בתאים, הרס סלילי DNA ויצירת תסמינים כגון:

-          שלשולים
-          הקאות
-          בחילות
-          נזקים לעור
-          שלפוחיות
-          כיבים עוריים
-          פגיעה במערכות עצבים, עיכול, דם ומוח

לאחר חשיפה אל קרינה רדיואקטיבית ברמה גבוהה קשה מאוד לטפל בנפגע. הטיפול הוא בעיקר כלל מערכתי, וכולל אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ לאורך תקופה ארוכה, אך ברוב המקרים הנפגעים מוצאים את מותם תוך שעות עד מספר שבועות. יש להדגיש כי קרינה רדיואקטיבית היא נושא רגיש ויוצא דופן בתחום המדע. לא מעט מדענים קיפחו את חייהם במרדף אחר היתרונות של קרינה רדיואקטיבית, מבלי להיות מודעים להשלכות ולחסרונות.

לסיכום, כל עוד המדע שומר על שימוש בקרינה רדיואקטיבית ברמה סבירה אשר אינה מסוכנת לגוף האדם, ניתן לנצל שלל יתרונות רפואיים ומעשיים. יתרונות אלו תורמים לאנושות, ומקרבים את כולנו לעבר איכות חיים גבוהה יותר. מנגד, חשוב להמשיך ולפקח על קרינה רדיואקטיבית על מנת למנוע מצב בו היא תצא משליטה ותביא להשלכות חמורות.


תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    קרינה רדיואקטיבית היא מאוד מסוכנת לנו גם ברמות חשיפה נמוכות יחסית לאורך זמן.
    אני חושב שכדאי מאוד לעשות בדיקות קרינה באזור המגורים שלנו גם אם אנו לא באמת מאמינים שיש פליטת קרינה באזור.
    ישנם סוגי קרינה שונים כמו אלקטרומגנטית, סלולרית ורדיואקטיבית. כולן מסוכנות לנו ברמות גבוהות ולכן כדאי לעשות בדיקה מקיפה בבית לראות שאין מכשיר חשמל אשר פולט קרינה ברמה גבוהה.
    אחרי שעשיתי מדידת קרינה בבית ראיתי שכמה מכשירים התגלו כפולטי קרינה ברמה גבוהה ולכן החלטתי גם לעשות זאת במקום העבודה שלי (אני אחראי בטיחות במפעל בו אני עובד) כמובן שמדידות קרינה במפעלים היא פעולה יותר מסובכת וישנם הרבה יותר אופציות לחשיפה לקרינה. לכן חשוב לעשות זאת במפעלים בארץ (אני חושב שזה צריך להיות במימון הממשלה או לפחות סבסוד).

    השבמחק