יום חמישי, 31 באוקטובר 2013

השפעת קרינה רדיואקטיבית על האדם

כולנו מכירים היטב את המושג קרינה רדיואקטיבית, אך רק מעטים מבינים מה ההשפעות האמיתיות של קרינה מן הסוג הזה על גוף האדם. ראשית, יש לציין כי באופן כללי רדיואקטיביות מתארת מצב של פליטת חלקיקים מתוך גרעין אטום. פליטה זו מנמיכה את האנרגיה של הגרעין וכך גורמת לו להיות יציב יותר. יש סוגים רבים של קרינה, וכיום ידוע עד כמה קרינה רדיואקטיבית מסוכנת לרקמות חיות כמו אלו שיש בגוף האדם.

רדיואקטיביות


שנית, חשוב להבחין בין מקורות קרינה רדיואקטיבית טבעית לבין מקורות מעשי ידי אדם. ברשימת הקרינה הטבעית ניתן למצוא חומרים רדיואקטיביים באדמה, במים ובצמחיה. כל שוכני כדור הארץ נחשפים במידה מסוימת לקרינה מהחלל, חלקיקים טעונים מהשמש וכוכבים המגיעים הנפגשים עם האטמוספירה. מצד שני, כמויות הקרינה משתנות בין איזורים שונים בשל הבדלי גובה ושדה מגנטי. מקורות קרינה מעשי ידי אדם נחשבים חמורים יותר, בעיקר בגלל שהם מצטרפים אל סך הקרינה הטוטאלית אותה אנו צוברים באופן טבעי:

-          צילומי רנטגן
-          רפואה גרעינית
-          הקרנות
-          מכשירי טלוויזיה
-          גלאי עשן
-          עבודה עם דלק גרעיני

כיצד משפיעה קרינה רדיואקטיבית על התאים?


השפעת קרינה רדיואקטיבית באה לידי ביטוי בעיקר בתאי הגוף. לאחר חשיפה אל כמות גבוהה של קרינה רדיואקטיבית ייתכנו שלוש תוצאות עיקריות:

1. תיקון עצמי – קרינה רדיואקטיבית הפוגעת בסליל אחד של DNA מביאה לתהליך תיקון עצמי של התאים. במילים אחרות, התאים שניזוקו מתקנים את עצמם, וכך מונעים נזק שיורי.
2. מוות של תאים – יש אפשרות בה לאחר קרינה רדיואקטיבית התאים שניזוקו ימותו ויוחלפו בתאים חדשים. תהליך כזה דומה לתופעה ביולוגית טבעית המתבצעת בגוף באופן שגרתי.
3. תיקון שגוי – אחת ההשלכות החמורות ביותר של קרינה רדיואקטיבית היא תאים שמתקנים את עצמם באופן שגוי. המשמעות היא שינוי ביופיזיקלי אשר מביא בדרך כלל לתופעות חמורות ונזקים בלתי הפיכים.

מה התסמינים המיידיים של רמות קרינה גבוהות?


בכל הנוגע אל קרינה רדיואקטיבית השפעות על האדם הן חלק בלתי נפרד ממערכת השיקולים. כל גורם מקצועי הנדרש לייעץ על שימוש במכשירי חשמל מסוימים בודק בראש ובראשונה את רמת הקרינה, הן על גוף האדם והן על רקמות חיות של בעלי חיים. אי אפשר לוותר על השימוש במכשירי חשמל, אך נדרשת מידת זהירות גבוהה למדי על מנת למנוע את ההשפעות וההשלכות השליליות של קרינה רדיואקטיבית.

החשיפה לקרינה גורמים נזקים כלליים לגוף ונזקים מקומיים לעור אשר נחשף אליה בצורה ישירה. חלק מהתסמינים מהווים בעצמם תופעה פתולוגית חמורה, כגון שלשולים, הקאות, חוסר תיאבון, עייפות, כאבי בטן ועוד. תסמינים אלו מופיעים עד רבע שעה מרגע החשיפה אל קרינה ברמה גבוהה ויכולים להחמיר בכל דקה שעוברת.

לסיכום, כיום ידוע על כל ההשפעות וההשלכות של קרינה רדיואקטיבית על גוף האדם ונעשים מאמצים על מנת למנוע אותה.


שלכם,


תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהיום עם החשיפה והמודעות לסכנות הקרינה מאוד חשוב שאנשים יחפשו איך למגן את הבית מקרינה? ישנם הרבה שיטות אבל חייבים להזמין איש מקצוע בשביל זה.
    כדאי מאוד להזמין מודד קרינה מוסמך אשר יבדוק את רמות הקרינה אשר נפלטות בבית, ולאחר מכן ימליץ לכם איך למגן את הבית נגד הקרינה בצורה הטובה ביותר.
    ישנם סוגי קרינה שונים כמו קרינה אלקטרומגנטית, סלולרית וקרינה רדיואקטיבית. כולן מסוכנות אך ברמות שונות. אבל עדיין כדאי להתמגן מכולם בצורה הטובה ביותר.

    השבמחק